Mijn Geldkompas geeft een nieuwsbrief uit voor bewindvoerders, mentoren, curatoren en naastbetrokkenen van haar cliënten. De nieuwsbrief wordt ook verstuurd aan Raad van bestuur, directeuren, zorgmanagers en woonlocaties van Ipse de Bruggen, WMO maatwerk.
Jaargang 10
Mijn Geldkompas geeft een nieuwsbrief uit voor bewindvoerders, mentoren, curatoren van haar cliënten. De nieuwsbrief wordt ook verstuurd aan Raad van bestuur, directeuren, zorgmanagers en woonlocaties van zorgaanbieders , onder andere Ipse de Bruggen, WMO maatwerk.
Inhoud van deze nieuwsbrief
- Veranderingen bestuursstructuur Mijn Geldkompas
- Kantoor Mijn Geldkompas
- Uitbreiding Mijn Geldkompas
- Rekening en verantwoording rechtbank 2023
- Mijn Geldkompas als bewindvoerder, mentor, curator
- Belastingaangifte 2023
- Contacten met Ipse de Bruggen
- Website Mijn Geldkompas
Ik zie ‘jaargang 10’ staan bovenaan en realiseer mij dat de Stichting bijna een decennium aanwezig is in het land van wettelijk vertegenwoordiging en financieel beheer van verstandelijk beperkte mensen. De tijd gaat snel, het lijkt nog maar zo kort geleden dat we in Zwammerdam op het terrein van Hooge Burch ons kantoor hadden. Het is inmiddels 5 ½ jaar geleden dat we naar Alphen aan den Rijn zijn verhuisd.
We constateren dat we er nog goed bijzitten, de werkomgeving nog voldoet aan wat we willen, en ook dat de werkplekken uitgebreid kunnen worden. Daarover meer verderop in de nieuwsbrief.
Verandering bestuursstructuur Mijn Geldkompas
Per juni 2024 is Mijn Geldkompas overgegaan naar een ander bestuursmodel voor de Stichting. Het zittende bestuur is overgegaan naar de Raad van Toezicht en de zittende directeur naar Bestuur, oftewel directeur-bestuurder. Daartoe zijn ook de Statuten van de Stichting aangepast. We vinden dat de Stichting en de bestuurbaarheid van de Stichting hiermee de vorm krijgt waar het de afgelopen jaren gestaag naar toe is gegroeid. In meerdere opzichten is deze vorm van besturen ook praktischer. Voor de dienstverlening zal dit geen ( negatieve) gevolgen hebben.
Kantoor Mijn Geldkompas
Zoals hierboven gemeld huren we alweer ruim 5 jaar werkruimte in het Tauro gebouw in Alphen aan den Rijn aan de Europalaan 16. Onlangs is er een aangrenzend kantoor bij gehuurd. Dit is nodig om het gewenst aantal werkplekken te kunnen realiseren en voorbereid te zijn op de toekomst. Een leuke uitdaging weer om deze kantoorunit in de stijl van de andere ruimtes aan te kleden. Daaruit blijkt ook de tevredenheid die we ervaren met de huidige locatie. We hopen hier de komende jaren ons werk te kunnen blijven doen. O ja, er worden binnenkort ook airco’s geplaatst in alle werkruimtes. Die zijn gezien de jaarlijks toenemende warme dagen zeer welkom.
Nieuwe gezichten bij Mijn Geldkompas
In 2023 zijn er 2 nieuwe bestuursleden aangetreden, die inmiddels zijn toegetreden tot de Raad van Toezicht van Mijn Geldkompas. Ik heb daar over bericht in de vorige nieuwsbrief. Wat betreft medewerkers is per 1 januari Pauline Stolk uit dienst gegaan en voor haar is inmiddels Yasmina Ouass aangesteld als curator, mentor, bewindvoerder.
Rekening & Verantwoording rechtbank
Een jaarlijks terugkerende klus voor de bewindvoerder/ curator. Mijn Geldkompas verzorgt 544 rekening & verantwoordingen dit jaar, namelijk voor de dossiers curatele, bewind (en mentorschap). Inmiddels heeft de rechtbank voor alle cliënten waarvan Mijn Geldkompas bewindvoerder/curator is, de mogelijkheid om zaken digitaal aan te leveren. Wanneer u het pakket ‘inkomensbeheer’ afneemt bij Mijn Geldkompas moet u ook jaarlijks de rekening & verantwoording aanleveren bij de rechtbank. We weten dat de rechtbank volgens een vast format deze zaken wil ontvangen en steeds vaker ook digitaal. Van de rechtspraak:
“Als particuliere curator of bewindvoerder kunt u de rekening en verantwoording op 2 manieren maken en indienen:
- digitaal via Mijn CBM als u daarvan gebruik maakt (log in met uw eigen DigiD, niet met de DigiD van de persoon voor wie u curator of bewindvoerder bent), of
- per post: download het pdf-formulier Rekening en verantwoording (pdf, 506,7 KB) en sla het op uw computer op, vul het in, print en onderteken het, en stuur het met de bijlagen naar de rechtbank die toezicht houdt op de curatele of het bewind (of geef het af bij de informatiebalie van de rechtbank).”
We merken dat velen van u dat lastig vinden. U kunt als bewindvoerder of curator Mijn Geldkompas verzoeken de Rekening en Verantwoording naar de Rechtbank voor u volledig te laten voorbereiden. U controleert alleen en tekent. Dit houdt dan wel in dat de R&V per post door u moet worden aangeleverd.
Mijn Geldkompas rekent wel extra kosten voor het maken van de R&V voor u. (Zie tarieven 2024 op onze website) Wanneer u dat wenst, kunt u dit laten weten aan de bij u bekende contactpersoon bij Mijn Geldkompas.
Mijn Geldkompas als bewindvoerder, mentor, curator
Aansluitend op wat hierboven staat over de Rekening & Verantwoording verzorgen krijgen we met regelmaat het verzoek of Mijn Geldkompas bewindvoerder, mentor of curator wil worden bij wegvallen of overlijden van de huidige bewindvoerder, mentor, curator. Vaak is dat een vader, moeder of ander familielid. Wanneer er inkomensbeheer verzorgt wordt voor de cliënt door Mijn Geldkompas zijn de contacten al daar en zijn de ervaringen veelal goed. U kunt bijvoorbeeld ook eerder al besluiten om de (financiële) verantwoordelijkheid uit handen te geven aan Mijn Geldkompas. Zoals u boven ziet, wordt het er allemaal niet makkelijker op elk jaar en zal er steeds vaker en meer digitaal gewerkt gaan worden.
Een drempel ervaren veel huidige bewindvoerders/curatoren in het niet meer overzicht hebben van de financiën van hun kind/familielid wanneer dit overgaat naar een andere bewindvoerder of curator , bijvoorbeeld Mijn Geldkompas. Een mogelijkheid is dan dat Mijn Geldkompas alvast tweede bewindvoerder of curator wordt. U blijft dan medeverantwoordelijk en houdt overzicht, en mocht u later alsnog het bewind of curatele los willen laten of als u mocht komen te overlijden, dan blijft Mijn Geldkompas over als enige bewindvoerder of curator. Het kan een gerust gevoel geven dit soort zaken goed geregeld te hebben, zelfs al nu u er nog bent. Wanneer u hier vragen over heeft kunt u contact opnemen met ons.
Belastingaangifte inkomensbeheer cliënten over 2023
Elk voorjaar dient ook de aangifte inkomstenbelasting verzorgd te worden. Wellicht heeft u een machtigingsverzoek van onze kant gekregen voor het invullen van de inkomstenbelastingen. Het is elk jaar een hele klus; met de machtigingen verwachten we een efficiency slag te kunnen maken. Mocht u nog zaken willen aanleveren betreffende de inkomstenbelasting van uw kind/familielid/ betrokkene waarvoor u het pakket inkomensbeheer heeft afgesloten bij ons, dan zien wij dat graag z.s.m. tegemoet.
Contacten met
Naast dat we dit nodig vinden om goede samenwerking te behouden vinden we het ook leuk om informatie te geven over wat Mijn Geldkompas doet en kan doen voor cliënten op gebied van vertegenwoordiging en financieel beheer. Onze curatoren, mentoren en bewindvoerders zijn regelmatig te zien op de landgoederen van Ipse de Bruggen, en ook in de gemeentes waar WMO Maatwerk te vinden is. Door de jaren heen zijn er goede contacten ontstaan met Maatwerk en haar medewerkers. Ik heb eerder gemeld dat er een toename is te zien in het aantal aanmeldingen van LVB cliënten die een ( ambulante) begeleiding krijgen van uit WMO Maatwerk. Mijn Geldkompas werkt inmiddels met een aantal cliënten die onder bewind of bewind en mentorschap of curatele zijn gesteld door de kantonrechter. Goede afstemming en overleg met de ambulante begeleiding is daarin essentieel voor ons. Met de gemeentes waar WMO Maatwerk werkzaam is hebben we convenanten afgesloten zodat we daar ook met goede afspraken bekend zijn en mee kunnen samenwerken. Voorbeelden zijn: Alphen aan den Rijn, den Haag, Pijnacker, Delft, Leiden, Zoetermeer. We zijn blij met de goede contacten met WMO Maatwerk.
Website Mijn Geldkompas
Ik wil u nogmaals attent maken op onze website. We willen deze meer en meer gebruiken voor cliënten en/of bewindvoerders/curatoren, bijvoorbeeld om bij ‘Mijn OnView’ te kunnen inloggen. U kunt dan in uw eigen ‘Mijn OnView’ omgeving altijd de zaken inzien betreffende de cliënt waar u bewindvoerder /curator van bent.
U kunt ons bereiken via administratie@mijngeldkompas.nl en u kunt op de website meer lezen over ons en daar ook een reactie geven of vraag stellen. De nieuwsbrief is ook terug te lezen op www.mijngeldkompas.nl.
Tot de volgende nieuwsbrief,
Namens medewerkers en bestuur van Mijn Geldkompas,
Hartelijke groet,
Huib van Vliet
Directeur-bestuurder