logo
Logo Mijn Geldkompas wit
  • Dit doen wij
  • Klantverhalen
  • Over ons
  • Aanmelden
  • Cliënt omgeving
  • Zoeken
Home   |   Nieuws

Nieuwsbrief voorjaar 2025

18 juni 2025•10 Minuten

Mijn Geldkompas geeft een nieuwsbrief uit voor bewindvoerders, mentoren, curatoren en naastbetrokkenen van haar cliënten. De nieuwsbrief wordt ook verstuurd aan Raad van bestuur, directeuren, zorgmanagers en woonlocaties van Ipse de Bruggen, WMO maatwerk.

Nieuwsbrief Voorjaar 2025 MGK

Juni 2025 , Jaargang 11

Mijn Geldkompas geeft een nieuwsbrief uit voor bewindvoerders, mentoren, curatoren van haar cliënten. De nieuwsbrief wordt ook verstuurd aan Raad van bestuur, directeuren, zorgmanagers en woonlocaties van zorgaanbieders, onder andere Ipse de Bruggen, WMO maatwerk.

Inhoud van deze nieuwsbrief

  • Mijn Geldkompas breidt uit
  • Belangrijk nieuws voor klanten van pakket ‘inkomensbeheer’ bij Mijn Geldkompas; een update
  • Belastingaangifte over 2024 voor cliënten met pakket ‘inkomensbeheer’
  • BTW vrijgestelde diensten Mijn Geldkompas per 1 januari 2026
  • Website Mijn Geldkompas

Het 10 jarig bestaan van de organisatie krijgt het hele jaar door extra aandacht. Zowel intern als extern. Het thema wat is gebruikt voor de strategiedag van 2024 is een rode draad in dit jaar voor ons: “Vasthouden of loslaten”. We weten dat we op verschillende manieren kunnen ‘loslaten’ als we iets vast hebben. Als je iets loslaat met de hand boven de bal zal deze vallen. Loslaten met je hand eronder maakt dat de bal blijft liggen, net als in ons logo.

Wel loslaten, maar niet laten vallen.

Over logo gesproken; het straatbeeld is een beetje veranderd sinds februari; in ieder geval bij ons. Bij bezoeken aan cliënten of anderen kunt u Mijn Geldkompas zien rijden. We hebben 2 bedrijfsauto’s in gebruik genomen en zijn daar gepast trots op. Zo zijn we steeds meer herkenbaar en werken we op een duurzame en veilige manier.

Nieuwe gezichten bij Mijn Geldkompas

In 2025 is er plek gekomen voor nieuwe medewerkers. We zijn op zoek naar 2 personen voor curator, mentor, bewindvoerder. Hiermee verwachten we het groeiend aantal dossiers goed te kunnen behappen en goed op de komende jaren te zijn voorbereid. We hebben daarnaast 1 tijdelijke medewerker voor een project aangenomen in maart. Over het project meer bij het nieuws over de dossiers ‘inkomensbeheer’.

Binnen de Raad van Toezicht zal per 1 juli 2025 dhr. Frans Kroon uittreden als voorzitter van de Raad. Hij is bij de Stichting betrokken vanaf de start in 2015. Veel dank gaat naar hem uit voor al het goede werk wat hij voor de Stichting heeft gedaan. Binnenkort zal een nieuw lid van de Raad van Toezicht worden verwelkomd.

Pakket ‘Inkomensbeheer’ een update

In de vorige nieuwsbrief heb ik bericht over aanstaande zaken vanuit de Rabobank. Ik zal dit stukje nog even hieronder zetten:

“Mijn Geldkompas doet zaken met meerdere banken. De ABNAMRO en de Rabobank zijn de twee banken waar Mijn Geldkompas de meeste rekeningen geopend en lopend heeft. Onlangs heeft de Rabobank ons gemeld dat zij per 1 april 2025 geen nieuwe klanten met pakket inkomensbeheer meer aan gaan nemen. Dat is een verandering die voor alle organisaties geldt die onder een machtiging rekeningen beheren van cliënten die een externe bewindvoerder/curator hebben. Oftewel: Uitbestede administratie door een bedrijf (in ons geval Mijn Geldkompas) in opdracht van een bewindvoerder/curator gaan zij niet meer toestaan. In ieder geval krijgen de administratiekantoren geen toegang en beheer meer over de rekeningen van betreffende cliënt.
Voor de bestaande klanten met pakket inkomensbeheer (of budgetbeheer zoals de bank het noemt) zal in december 2024 gecommuniceerd worden wat de uitfaseertijd zal worden dat de Rabobank ook hiermee gaat stoppen.

Voor u als bewindvoerder/curator met een pakket inkomensbeheer bij Mijn Geldkompas gaat dit gevolgen hebben. Wij zullen op enig moment niet meer een beheerrekening, leefgeldrekening, spaarrekening op naam van de cliënt mogen openen en beheren. De Rabobank is van mening dat u dat alleen zelf mag doen.“

Inmiddels heeft de Rabobank met ons gecommuniceerd dat zij per 1 april 2030 definitief gaan stoppen met het aanbieden van inkomensbeheer zoals wij dat nu ook aanbieden. Dus dat Mijn Geldkompas namens u als bewindvoerder/curator volgens een volmacht rekeningen van cliënten mag en kan beheren. We onderzoeken nu wat de gevolgen hiervan zijn voor bestaande klanten en welke stappen Mijn Geldkompas wil en moet nemen om zaken zo goed mogelijk te blijven regelen voor u als klant.

Er zijn verschillende mogelijkheden om dit probleem aan te pakken: Eén daarvan is om iets te regelen waardoor u verantwoordelijk blijft en Mijn Geldkompas ook verantwoordelijk wordt en de dienstverlening door kan blijven gaan. Op dit moment wordt alles in kaart gebracht door ons wat de gevolgen van één en ander kunnen zijn. Vandaar dat u over dit punt benaderd zult worden. Er is nog een aantal jaar tot 1 april 2030, maar we zullen ruim voor die datum contact met u opnemen hierover.

Hieronder leest u iets over tweede bewindvoerder worden dat ik al eerder heb gemeld in een nieuwsbrief.

Mijn Geldkompas als bewindvoerder, mentor, curator

Aansluitend op wat hierboven staat over de Rekening & Verantwoording verzorgen krijgen we met regelmaat het verzoek of Mijn Geldkompas bewindvoerder, mentor of curator wil worden bij wegvallen of overlijden van de huidige bewindvoerder, mentor, curator. Vaak is dat een vader, moeder of ander familielid. Wanneer er inkomensbeheer verzorgd wordt voor de cliënt door Mijn Geldkompas zijn de contacten al daar en zijn de ervaringen veelal goed. U kunt bijvoorbeeld ook eerder al besluiten om de (financiële) verantwoordelijkheid uit handen te geven aan Mijn Geldkompas. Zoals u boven ziet, wordt het er allemaal niet makkelijker op elk jaar en zal er steeds vaker en meer digitaal gewerkt gaan worden.

Een drempel ervaren veel huidige bewindvoerders/curatoren in het niet meer overzicht hebben van de financiën van hun kind/familielid wanneer dit overgaat naar een andere bewindvoerder of curator, bijvoorbeeld Mijn Geldkompas. Een mogelijkheid is dan dat Mijn Geldkompas alvast tweede bewindvoerder of curator wordt. U blijft dan medeverantwoordelijk en houdt overzicht, en mocht u later alsnog het bewind of curatele los willen laten of als u mocht komen te overlijden, dan blijft Mijn Geldkompas over als enige bewindvoerder of curator. Het kan een gerust gevoel geven dit soort zaken goed geregeld te hebben. Wanneer u hier vragen over heeft kunt u contact opnemen met ons.

Belastingaangifte inkomensbeheer cliënten over 2024

Elk voorjaar dient ook de aangifte inkomstenbelasting verzorgd te worden, ook voor de cliënten met pakket ‘inkomensbeheer’. Op dit moment zijn alle aangiftes ingediend.

BTW vrijgestelde diensten Mijn Geldkompas per 1 januari 2026

De overheid is voornemens per 1 januari 2026 de diensten curatele, mentorschap, bewind verplicht vrijgesteld te laten zijn van btw voor alle ondernemingen. Mijn Geldkompas heeft vanaf 2018 de btw-plicht.

Voor de cliënten waar Mijn Geldkompas wettelijk vertegenwoordiger van is, zal de btw komen te vervallen per 1 januari 2026. De staatssecretaris rechtsbescherming heeft ook besloten de tarieven voor curatele, mentorschap en bewind eenmalig met 10,5% te verhogen per 1 januari 2026 vanwege de hoge werkdruk van de curatoren, mentoren en bewindvoerders. Per saldo zullen de cliënten waar Mijn Geldkompas wettelijk vertegenwoordiger van is, minder gaan betalen per januari 2026.

De dienst “Inkomensbeheer” die Mijn Geldkompas aanbiedt aan bewindvoerders/curatoren van cliënten wordt nog wel gezien als commercieel en blijven dus met btw belast.

Website Mijn Geldkompas

Ik wil u nogmaals attent maken op onze website. We willen deze meer en meer gebruiken voor cliënten en bewindvoerders/curatoren, bijvoorbeeld om bij ‘Mijn OnView’ te kunnen inloggen. U kunt dan in uw eigen ‘Mijn OnView’ omgeving altijd de zaken inzien betreffende de cliënt waar u bewindvoerder/curator van bent.

Als laatste

U kunt ons bereiken via administratie@mijngeldkompas.nl en u kunt op de website meer lezen over ons en daar een reactie geven of vraag stellen. De nieuwsbrief is ook terug te lezen op www.mijngeldkompas.nl.

Tot de volgende nieuwsbrief,

Namens medewerkers van Mijn Geldkompas,

Hartelijke groet,

Huib van Vliet
Directeur – bestuurder

Samen zorgen voor geld en welzijn

Bel of mail ons gerust

Heb je een vraag over onze activiteiten? Neem contact op met ons. We maken zo snel mogelijk tijd voor je vrij!

(0172) 79 68 57

administratie@mijngeldkompas.nl

Telefonisch zijn we bereikbaar op ma t/m vr van 08:30 - 12:30 uur. Mails lezen we ma t/m vr van 09:00 - 17:00 uur.

Mijn Geldkompas

VacaturesNieuwsContactAanmelden

Support

Veelgestelde vragenStel je vraagKlachtenreglementDownloads

Mijn Geldkompas is aangesloten bij

© 2025 Mijn Geldkompas - Alle rechten voorbehouden   |   Privacyverklaring   |   Cookies   |   Disclaimer
© 2025 Mijn Geldkompas - Alle rechten voorbehouden   |   Privacyverklaring   |Cookies   |   Disclaimer
Website door Hellopixels   |   Fotografie door Chantal Spieard Fotografie en Isabeauphotography (Team)