Mijn Geldkompas geeft een nieuwsbrief uit voor bewindvoerders, mentoren, curatoren en naastbetrokkenen van haar cliënten. Voor u ligt de nieuwsbrief 2020. De nieuwsbrief wordt ook gezonden aan Raad van bestuur, directeuren, zorgmanagers en woonlocaties van Ipse de Bruggen. Wij wensen u veel leesplezier!
Inhoud van deze nieuwsbrief
- Inleiding
- Terugblik 2019
- Rekening & Verantwoording 2019
- Mentorschap en Curatele
- Samenstelling Bestuur Mijn Geldkompas
Inleiding
Een nieuw decennium is aangebroken waarin in het eerste jaar daarvan al de nodige heftige zaken de wereld, en ook ons, hebben beïnvloed. Iedereen heeft te maken met ( de gevolgen van) de uitbraak van het corona virus. Dit heeft gemaakt dat ook bij Mijn Geldkompas afspraken zijn gemaakt hoe we op een veilige manier ons werk goed kunnen blijven doen. Cliënten en hun omgeving zullen daar ongetwijfeld iets van gemerkt hebben. Zo hebben we de afspraken om op bezoek te gaan bij cliënten moeten aanpassen. Gelukkig kunnen we de bezoeken weer gaan opstarten nu de overheid de maatregelen heeft versoepeld. Onze systemen zijn ingericht op thuiswerken en volgens een wisselend schema gebeurt dat vanaf Maart van dit jaar. De dienstverlening naar de cliënt en betrokkenen toe gaat evenwel gewoon door zoals u dit gewend bent.
Terugblik 2019
Februari 2019 is de verhuizing geweest naar Alphen aan den Rijn. Inmiddels zijn we gewend aan de nieuwe locatie en nog steeds erg tevreden met deze ruimtes.
Wij stellen het op prijs als u bij ons op bezoek wilt komen. We laten graag onze werkomgeving aan u zien. U kunt zich dan melden bij de receptie op de begane grond en wij zullen u dan ontvangen. Als u vooraf belt om een afspraak te maken, dan zal uw contactpersoon aanwezig zijn.
Het jaar hebben we verder gebruikt om de reguliere werkzaamheden te doen en dat is de cliënten/of hun betrokkenen optimaal te ondersteunen op financieel gebied en bij welzijnszaken.
Rekening & Verantwoording 2019
Zoals wellicht bekend is het elk voorjaar tijd om de Rekening & verantwoording aan te leveren bij de Rechtbank. Voor de cliënten waar Mijn Geldkompas Bewindvoerder/Curator van is verzorgen wij dat zelf uiteraard. Voor de cliënten waar wij inkomensbeheer voor verzorgen moet de Bewindvoerder/Curator dat zelf doen en aanleveren. Wist u dat Mijn Geldkompas dit ook voor u kan verzorgen als u dat wilt? Wij kunnen zaken dan zo voorbereiden dat u (bij akkoord) de R&V nog moet ondertekenen en opsturen naar de Rechtbank. U kunt in de tarieven zien wat de kosten daarvan zijn.
Wettelijk vertegenwoordiger en bevoegdheden
Bij Mijn Geldkompas ervaren we nogal eens dat er verwarring is bij anderen over de termen ‘wettelijk vertegenwoordiger’, ‘bewindvoerder’, ‘mentor’ en ‘curator’.
Als een persoon “de wettelijk vertegenwoordiger” is van een cliënt dan heeft de Rechtbank bij beschikking die persoon aangesteld als bewindvoerder, mentor of curator. Wettelijk vertegenwoordiger zijn kan in verschillende hoedanigheden met verschillende bevoegdheden. Er dient dus altijd de vorm van wettelijke vertegenwoordiging te worden vermeld, bijvoorbeeld als er iets getekend moet worden.
Een bewindvoerder heeft bevoegdheden op financieel gebied.
Een mentor heeft bevoegdheden op zorginhoudelijk gebied ( Welzijn).
Een bewindvoerder plus mentor heeft bevoegdheden op financieel gebied en Welzijn.
Een curator heeft ook bevoegdheden op financieel gebied en Welzijn.
Voorbeelden:
- Een Bewindvoerder is formeel niet bevoegd om het Zorgplan van de cliënt te tekenen.
- Een Mentor is formeel niet bevoegd om een begroting te tekenen of uitgaven te accorderen.
Het kan dus zijn dat een cliënt een bewindvoerder heeft maar geen mentor. Deze wettelijk vertegenwoordiger mag dan geen beslissingen nemen over de zorg, begeleiding etc. Andersom kan ook : een cliënt heeft een mentor, maar geen bewindvoerder. Deze wettelijk vertegenwoordiger mag dan geen beslissingen nemen over de financiën van de cliënt. Vandaar dat de term “wettelijk vertegenwoordiger” altijd nader omschreven dient te worden.
Het kan verwarring geven wat de hoedanigheden precies inhouden. De wetgeving is echter helder en de verantwoording naar de Rechtbank dient dan ook te gebeuren op het gebied waarvoor de wettelijk vertegenwoordiger is aangesteld. Dus Rekening en Verantwoording elk jaar moet ingediend worden door de bewindvoerder of de curator. Jaarlijkse rapportage voor de mentor op welzijn gebied. ( voor familiair mentor is dat 1 x per 5 jaar)
Samenstelling Bestuur Mijn Geldkompas
Per 1 januari 2020 is mevrouw Mariët Tonen teruggetreden als bestuurslid van Mijn Geldkompas. Tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst is dank uitgesproken voor haar inzet voor de organisatie als bestuurslid en vanaf 2016 ook als voorzitter van het bestuur van de Stichting.
Op verzoek van Mariët is haar afscheidscadeau in de vorm van een spel voor de ‘tovertafel’ geschonken aan een woonlocatie van Ipse de Bruggen, namelijk Grote Beer 8 in Waddinxveen. Dit is zeer in de smaak gevallen aldus de woning.
Wij zijn blij dat we per Oktober 2020 twee nieuwe bestuursleden mogen verwelkomen. Het gaat om mevrouw Vivian Kuiper- Felter en de heer William Vet. Zij zullen zich bij een volgende gelegenheid aan u voorstellen in de nieuwsbrief. Op onze website zal ook een bericht geplaatst worden over hen.
Wat wilt u van ons weten?
U hebt zojuist de nieuwsbrief gelezen van Mijn Geldkompas. Zijn er onderwerpen waarover u meer wilt weten dan in deze nieuwsbrief staat, of andere onderwerpen waarin u geïnteresseerd bent, laat het ons dan weten. Deze nieuwsbrief is namelijk voor u. U kunt ons bereiken via administratie@mijngeldkompas.nl en u kunt op de website meer lezen over ons en daar ook een reactie geven of vraag stellen. De nieuwsbrief is ook terug te lezen op www.mijngeldkompas.nl
Namens medewerkers en bestuur van Mijn Geldkompas,
Hartelijke groet,
Huib van Vliet
Directeur Mijn Geldkompas