De stichting BBC geeft tweemaal per jaar een nieuwsbrief uit voor bewindvoerders, curatoren en naastbetrokkenen van haar cliënten. Voor u ligt de nieuwsbrief najaar 2016 . De nieuwsbrief wordt ook gezonden aan directie/ zorgmanagers van Ipse de Bruggen. Wij wensen u veel leesplezier!
Inhoud van deze nieuwsbrief
- Voorwoord
- Cliënt begroting 2017
- Curatorschap en mentorschap
- Meerjaren beleidsplan en jaarplan
- Website
- Tarieven
- Actualiteiten rondom BTW plicht
- Medewerkers en Bestuur
Voorwoord
Nu de herfst haar intrede doet en de dagen korter worden merk ik dat er al voorzichtig gesproken gaat worden over de feestdagen, het naderende einde van het jaar en het jaartal 2017 valt steeds vaker. Ik constateer ook dat er momenteel veel zaken zijn die aandacht behoeven en waar hard aan gewerkt wordt juist voor het komende jaar. Het is goed om terug te kijken om daar lering uit te trekken of mooie herinneringen op te halen. Ik merk dat dat energie geeft om vooruit te kijken.
Een goed voorbeeld wat ik met u wil delen is de visiebijeenkomst die de Stichting BBC heeft gehad op 5 Oktober waarbij alle betrokkenen (medewerkers, directeur en bestuur) aanwezig waren. We hebben die middag met elkaar van gedachten gewisseld over de visie die is opgesteld en wat dat voor een ieder betekent voor invulling van de rol / functie van de Stichting BBC. Een inspirerende bijeenkomst die zeker een vervolg gaat krijgen.
Individuele cliëntbegroting 2017
Elk najaar worden de begrotingen voor het komende kalenderjaar opgesteld. In deze individuele begroting van elke cliënt staan de verwachte inkomsten en uitgaven voor het komende jaar vermeld. De nieuwsbrief van eind 2015 heeft hier uitgebreid aandacht voor gehad. Omdat het een belangrijk item is vindt u als bijlage bij deze nieuwsbrief een uitleg over de werkwijze van de BBC omtrent de begrotingen van cliënten voor 2017.
Curatorschap en mentorschap door Stichting BBC
M.i.v. 1 november 2016 kunt u via de rechter vragen om BBC aan te wijzen als mentor/curator.
De naam stichting Budgetbeheer, Bewindvoering, Curatele geeft aan dat wij tevens als curator voor een cliënt kunnen optreden.
Wij hebben ons daarom verdiept in de wettelijke eisen en de mogelijkheden om dit werk op een betrokken en zorgvuldige wijze in te vullen. Als de stichting BBC door de kantonrechter wordt benoemd als curator zijn wij niet alleen verantwoordelijk voor de financiën van een cliënt, maar tevens voor beslissingen over het welzijn van die cliënt. In dat kader gaan wij ook professioneel mentorschap aanbieden. Per 1 November 2016 zal de Stichting BBC ook de diensten mentorschap en curatele in het diensten aanbod hebben. In verband met deze uitbreiding is inmiddels een vacature uitgezet voor een medewerker met als specifiek aandachtsgebied mentorschap en het welzijnsdeel van het curatorschap.
Meerjaren beleid en jaarplan 2017 vanuit vastgestelde visie
De Stichting BBC bestaat nu bijna 2 jaar. Het eerste jaar lag het accent op het continueren van de dienstverlening. De afgelopen periode hebben we tevens stilgestaan bij onze visie en doelen voor de komende jaren.
Voor 2017 en de jaren daarna streeft de Stichting BBC naar een verdere professionalisering en verhoging van de kwaliteit van dienstverlening waarbij een uitbreiding van dienstverlening, zowel in aanbod als in omvang van klanten een streven is. Het aantrekken van een medewerker voor de curatele en mentorschap; verdere digitalisering van de werkzaamheden en processen; gerichte (bij) scholing van medewerkers van de BBC ; intensievere voorlichting en ondersteuning naar cliënten en betrokkenen; een volledig ingerichte website zijn voorbeelden van acties die worden ingezet. In het kader van verdere digitalisering heeft u recentelijk een verzoek gehad uw emailadres aan te leveren voor zover dat nog niet bekend was bij ons.
Website
Gevolg gevend aan de ambitie van verdere professionalisering en verhoging van kwaliteit van dienstverlening is per heden een website bereikbaar van de Stichting BBC. Weliswaar nog niet helemaal ingericht met alle onderdelen die we wensen, maar wel een digitale plaats waar men informatie kan vinden en in contact kan komen met de Stichting BBC. Er wordt hard gewerkt aan het verder inrichten van deze website. Het adres is http://stichtingbbc.nl.
We vinden het belangrijk om een toegankelijke website te maken en willen een aantal mooie foto’s op de website plaatsen.
Vind u het leuk om samen met uw zoon, dochter, broer of zus een van de gezichten van onze website te zijn? Graag! Wilt u dan contact met ons opnemen via 088 9671265 of via administratie@stichtingbbc.nl.
Tarieven
Er is besluitvorming geweest over de tarieven voor 2017 . We hebben gemerkt dat het als zelfstandige Stichting opereren een aantal uitdagingen met zich mee brengt. We kunnen er daarom niet omheen om de tarieven te verhogen. Overigens bieden we onze diensten nog steeds tegen een veel lager tarief aan dan de landelijke norm en ook tegen een veel lager tarief dan een vergelijkbare stichting. De redenen om te verhogen zijn:
- De kosten voor de bedrijfsvoering en het kunnen werken volgens gestelde kwaliteitseisen vanuit bijvoorbeeld het Landelijk Kwaliteits bureau van de Rechtbank
- Het kunnen realiseren van de hierboven beschreven ambities (professionalisering en verhoging kwaliteit van dienstverlening)
- Reservering van gelden voor het vergroten van het Eigen Vermogen als buffer om een periode kosten te kunnen dekken zonder dat daar inkomsten tegenover staan
Een aantal kosten voor extra diensten, waar u voorheen voor moest betalen, vervallen miv 2017. Een specificatie van kosten en een extra jaaroverzicht kunt u kosteloos bij ons opvragen.
De administratiekosten voor het pakket basis financieel beheer zijn voor 2017 € 68,00 per kwartaal en voor het pakket Budgetbeheer € 85,00 per kwartaal.
De tarieven voor beloningen van uitvoering mentorschap en curatele zullen volgens de richtlijnen van de overheid worden gehanteerd. De tarieven voor uitvoering bewind worden wel verhoogd, maar blijven nog ruimschoots onder de richtlijnen.
Actualiteiten rondom BTW – plicht
De dienstverlening vanuit de BBC is momenteel vrijgesteld van BTW. Zowel op politiek niveau als bij de belastingdienst staat de BTW – plicht momenteel ter discussie. We volgen uiteraard de ontwikkelingen en eventuele gevolgen voor u en houden u hiervan op de hoogte in de volgende nieuwsbrief.
Medewerkers en Bestuur
Zoals gemeld in de nieuwsbrief van het voorjaar 2016 heeft Desirée Verlegh , nadat zij ongelofelijk veel werk heeft verzet rondom de fusie en de opstart van de stichting BBC, in mei 2016 de voorzittershamer overgedragen aan Mariët Tonen. Desirée was sinds 2004 voorzitter, eerst bij de stichting FBB en sinds 2015 heeft zij als voorzitter van de stichting BBC de nieuwe bestuursleden van de stichting BBC ingewerkt. Tot eind van 2016 blijft Desirée nog als algemeen bestuurslid aan.
Wij zijn Désiree zeer dankbaar voor de inspanningen die zij heeft verricht voor de Stichting BBC. De ontstane vacature voor een bestuurslid met juridische kennis is inmiddels opgevuld door mr. drs. Anne Marie van der Torren. Ze is per 1 september aangetreden. Wij hebben haar van harte welkom geheten en wensen haar veel succes met de werkzaamheden voor de Stichting BBC.
Rest mij nog een vermelding te doen van het vertrek van Mieke Ruijgrok als medewerkster van de BBC. Zij is per 1 april 2016 met pensioen gegaan. Wij danken haar voor haar jarenlange inzet voor de Stichting FBB en later de Stichting BBC.
Wat wilt u van ons weten?
U hebt zojuist de nieuwsbrief gelezen van de stichting BBC. Zijn er onderwerpen waarover u meer wilt weten dan in deze nieuwsbrief staat, of andere onderwerpen waarin u geïnteresseerd bent, laat het ons dan weten. Deze nieuwsbrief is namelijk voor u.
U kunt ons bereiken via administratie@stichtingbbc.nl en u kunt via de website meer lezen over ons en daar ook een reactie geven of vraag stellen. De nieuwsbrief is ook terug te lezen op de website.
Namens medewerkers en bestuur van de stichting BBC,
Huib van Vliet
Directeur Stichting BBC