Mijn Geldkompas geeft een nieuwsbrief uit voor bewindvoerders, mentoren, curatoren en naastbetrokkenen van haar cliënten. De nieuwsbrief wordt ook verstuurd aan Raad van bestuur, directeuren, zorgmanagers en woonlocaties van Ipse de Bruggen, WMO maatwerk.
Najaar 2024 , Jaargang 10
Mijn Geldkompas geeft een nieuwsbrief uit voor bewindvoerders, mentoren, curatoren van haar cliënten, en voor de cliënten zelf. De nieuwsbrief wordt ook verstuurd aan Raad van bestuur, directeuren, zorgmanagers en woonlocaties van zorgaanbieders, onder andere Ipse de Bruggen, WMO maatwerk.
Eind 2024 nadert. De wereld blijft in rap tempo veranderen. Sommige van die veranderingen raken ons ook als organisatie en maken dat we ons daarop moeten voorbereiden. Een voorbeeld is het beheersen van toenemende risico’s op gebied van automatisering. We doen steeds meer via internet en dat heeft grote voordelen. Er wordt efficiënt gewerkt; geen papieren dossiers meer in uitpuilende kasten; steeds minder fysieke post. Correspondentie met de rechtspraak is nagenoeg volledig digitaal geworden evenals het bewaren van de dossieritems. Zoals alles heeft deze ‘medaille’ ook een andere kant en dat is het risico op ongewenste inmenging van buiten met alle gevolgen van dien. Er is momenteel zelfs wetgeving die hiervoor gemaakt is en in werking gaat in 2025 : de DORA wetgeving. Deze is gericht op het minimaliseren van de risico’s bij het digitaal verwerken van gegevens.
Mijn Geldkompas heeft zich hierop voorbereid door de beveiliging van gegevens en communicatie te laten voldoen aan gestelde eisen.
Veranderen vereist loslaten en dat valt niet mee. Dat was ook het thema van de strategiedag die Mijn Geldkompas heeft gehad dit jaar.
Inhoud van deze nieuwsbrief
- Strategiedag Mijn Geldkompas
- Tarieven dienstverlening voor 2025
- Budgetplan 2025 en goedkeuring
- Belangrijk nieuws voor klanten van Inkomensbeheer bij Mijn Geldkompas
- Mijn Geldkompas als bewindvoerder, mentor, curator
- Rekening en verantwoording rechtbank 2024
- Personele zaken Mijn Geldkompas
- Website Mijn Geldkompas
- Als laatste
Strategiedag Mijn Geldkompas
Doel was om elkaar te ontmoeten en ook om de richting waar Mijn Geldkompas naar toe wil voor de komende jaren met elkaar te bespreken. Zowel alle medewerkers als de Raad van Toezicht waren aanwezig.
Thema was: “Vasthouden en loslaten”. Nadat we dit eerst letterlijk hebben ervaren, we kregen namelijk een workshop jongleren, zijn we met elkaar in gesprek gegaan over de onvermijdelijke veranderingen waar we mee te maken hebben en gaan krijgen. De input van die dag is verwerkt in het strategisch meerjaren plan 2025 t/m 2027. We kijken terug op een geslaagde dag.
Tarieven dienstverlening voor 2025
Deze zijn bekend gemaakt door de overheid. Voor de dossiers curatele, bewind, mentorschap is de indexering toegepast van 6,2583% ten opzichte van de tarieven van 2024. Mijn Geldkompas neemt deze indexering over. Dit geldt ook voor de dossiers inkomensbeheer en basisadministratie.
We hebben besloten om per 1 januari 2025 het tarief voor beschermingsbewind woonachtig binnen een zorginstelling in 2 stappen gelijk te gaan trekken met de tarieven voor beschermingsbewind woonachtig buiten een zorginstelling. Doel is om per 1 januari 2026 1 tarief te gaan hanteren voor een dossier bewind, namelijk het tarief dat de overheid hanteert.
U kunt de nieuwe tarieven vinden op de website van Mijn Geldkompas.
Budgetplan 2025 en goedkeuring
U heeft als bewindvoerder, curator het verzoek gekregen om het voorgestelde budgetplan voor 2025 goed te keuren, eventueel na aanpassingen. Wat betreft de zorginstelling Ipse de Bruggen wordt het goedgekeurde budgetplan waar het uitgaven voor de woning betreft, klaar gezet in de Webkas. De begeleiding hoeft hier niets in te doen. Waar het andere zorginstellingen betreft gelden andere afspraken die bekend zijn bij de vertegenwoordigers van betreffende cliënten. Wellicht ten overvloede meld ik u dat zonder goedkeuring van uw kant, het budgetplan (voor degene waar u bewindvoerder of curator van bent) niet zichtbaar zal zijn voor de woningen en er dus geen uitgaven gedaan kunnen worden. Ik ben blij te merken dat er al veel goedkeuringen binnen zijn.
Belangrijk nieuws voor bewindvoerders/curatoren met pakket “inkomensbeheer”
Mijn Geldkompas doet zaken met meerdere banken. De ABNAMRO en de Rabobank zijn de twee banken waar Mijn Geldkompas de meeste rekeningen geopend en lopend heeft. Onlangs heeft de Rabobank ons gemeld dat zij per 1 april 2025 geen nieuwe klanten met pakket inkomensbeheer meer aan gaan nemen. Dat is een verandering die voor alle organisaties geldt die onder een machtiging rekeningen beheren van cliënten die een externe bewindvoerder/curator hebben. Oftewel: Uitbestede administratie door een bedrijf ( in ons geval Mijn Geldkompas) in opdracht van een bewindvoerder/curator gaan zij niet meer toestaan. In ieder geval krijgen de administratiekantoren geen toegang en beheer meer over de rekeningen van betreffende cliënt.
Voor de bestaande klanten met pakket inkomensbeheer ( of budgetbeheer zoals de bank het noemt) zal in december 2024 gecommuniceerd worden wat de uitfaseertijd zal worden dat de Rabobank ook hiermee gaat stoppen.
Voor u als bewindvoerder/curator met een pakket inkomensbeheer bij Mijn Geldkompas gaat dit gevolgen hebben. Wij zullen op enig moment niet meer een beheerrekening, leefgeldrekening, spaarrekening op naam van de cliënt mogen openen en beheren. De Rabobank is van mening dat u dat alleen zelf mag doen.
Nogmaals, het is nog niet bekend wanneer de Rabobank gaat stoppen met de bestaande klanten met pakket inkomensbeheer, maar dat het gaat gebeuren lijkt onomkeerbaar.
Er zijn verschillende manieren om dit probleem aan te pakken: een andere bank zoeken; u gaat zelf de financiën van de cliënt verzorgen; of iets regelen waardoor u verantwoordelijk blijft en Mijn Geldkompas ook verantwoordelijk wordt en de dienstverlening door kan blijven gaan. Op dit moment wordt alles in kaart gebracht door ons wat de gevolgen van één en ander kunnen zijn. Vandaar dat u de komende tijd over dit punt benaderd zult worden. Hieronder leest u iets over tweede bewindvoerder worden dat ik al eerder heb gemeld in een nieuwsbrief.
Mijn Geldkompas als bewindvoerder, mentor, curator
Aansluitend op wat hierboven staat over de Rabobank krijgen we met regelmaat het verzoek of Mijn Geldkompas bewindvoerder, mentor of curator wil worden bij wegvallen of overlijden van de huidige bewindvoerder, mentor, curator. Vaak is dat een ouder of ander familielid. Wanneer er inkomensbeheer verzorgd wordt voor de cliënt door Mijn Geldkompas zijn de contacten al daar en zijn de ervaringen veelal goed. U kunt bijvoorbeeld ook eerder al besluiten om de (financiële) verantwoordelijkheid uit handen te geven aan Mijn Geldkompas. Zoals u boven ziet, wordt het er jaarlijks allemaal niet makkelijker op en zal er steeds vaker en meer digitaal gewerkt gaan worden.
Veel huidige bewindvoerders/curatoren ervaren een drempel in het geen overzicht meer hebben in de financiën van hun kind/familielid wanneer dit overgaat naar een andere bewindvoerder of curator , bijvoorbeeld Mijn Geldkompas. Een mogelijkheid is dan dat Mijn Geldkompas alvast tweede bewindvoerder of curator wordt. U blijft dan medeverantwoordelijk en houdt overzicht, en mocht u later alsnog het bewind of curatele los willen laten of als u mocht komen te overlijden, dan blijft Mijn Geldkompas over als enige bewindvoerder of curator. Het kan een gerust gevoel geven dit soort zaken goed geregeld te hebben, zelfs al nu u er nog bent.
Rekening en verantwoording rechtbank 2024
Een jaarlijks terugkerende klus voor de bewindvoerder/ curator. Mijn Geldkompas verzorgt als bewindvoerder, curator 555 rekening & verantwoordingen volgend jaar. Inmiddels heeft de rechtbank voor alle cliënten waarvan Mijn Geldkompas bewindvoerder/curator is, de mogelijkheid om zaken digitaal aan te leveren. Wanneer u het pakket ‘inkomensbeheer’ afneemt bij Mijn Geldkompas moet u als bewindvoerder/curator jaarlijks de rekening & verantwoording aanleveren bij de rechtbank. We weten dat de rechtbank volgens een vast format deze zaken wil ontvangen en steeds vaker ook digitaal. Van de rechtspraak:
“Als particuliere curator of bewindvoerder kunt u de rekening en verantwoording op 2 manieren maken en indienen:
- digitaal via Mijn CBM als u daarvan gebruik maakt (log in met uw eigen DigiD, niet met de DigiD van de persoon voor wie u curator of bewindvoerder bent), of
- per post: download het pdf-formulier Rekening en verantwoording (pdf, 506,7 KB) en sla het op uw computer op, vul het in, print en onderteken het, en stuur het met de bijlagen
5 naar de rechtbank die toezicht houdt op de curatele of het bewind (of geef het af bij de informatiebalie van de rechtbank).”
We merken dat velen van u dat lastig vindt.
U kunt als bewindvoerder of curator Mijn Geldkompas verzoeken de Rekening en Verantwoording voor u volledig te laten voorbereiden. U controleert en tekent alleen. Dit houdt dan wel in dat de R&V per post door u moet worden aangeleverd.
Mijn Geldkompas rekent extra kosten voor het maken van de R&V voor u. (Zie tarieven 2025 op onze website) Wanneer u dat wenst, kunt u dit laten weten aan de bij u bekende contactpersoon bij Mijn Geldkompas.
Personele zaken bij Mijn Geldkompas
In oktober 2024 is Tilly Vermeer met pensioen gegaan . Zij werkte als ondersteuner bij Mijn Geldkompas. Wij wensen haar veel plezier als pensionado.
Website Mijn Geldkompas
Ik wil u nogmaals attent maken op onze website. We willen deze meer en meer gebruiken voor cliënten en bewindvoerders/curatoren, bijvoorbeeld om bij ‘Mijn OnView’ te kunnen inloggen. U kunt dan in uw eigen ‘Mijn OnView’ omgeving altijd de zaken inzien betreffende de cliënt waar u bewindvoerder/curator van bent.
Als laatste
U kunt ons bereiken via administratie@mijngeldkompas.nl en u kunt op de website meer lezen over ons en daar een reactie geven of vraag stellen. De nieuwsbrief is ook terug te lezen op www.mijngeldkompas.nl.
Tot de volgende nieuwsbrief,
Namens medewerkers en bestuur van Mijn Geldkompas,
Hartelijke groet,
Huib van Vliet
Directeur