Mijn Geldkompas geeft een nieuwsbrief uit voor bewindvoerders, mentoren, curatoren en naastbetrokkenen van haar cliënten. De nieuwsbrief wordt ook verstuurd aan Raad van bestuur, directeuren, zorgmanagers en woonlocaties van Ipse de Bruggen, WMO maatwerk.
Jaargang 9
Mijn Geldkompas geeft een nieuwsbrief uit voor bewindvoerders, mentoren, curatoren van haar cliënten. De nieuwsbrief wordt ook verstuurd aan Raad van bestuur, directeuren, zorgmanagers en woonlocaties van zorgaanbieders , onder andere Ipse de Bruggen, WMO maatwerk.
Inhoud van deze nieuwsbrief
• Veranderingen functies en verdeling werkzaamheden binnen Mijn Geldkompas
• Vacature bestuurslid
• Rekening en verantwoording rechtbank 2022
• Belastingaangifte 2022
• Contacten met Ipse de Bruggen
• Website Mijn Geldkompas
Ik zie ‘jaargang 9’ staan bovenaan en realiseer mij dat de Stichting bijna een decade aanwezig is in het land van wettelijk vertegenwoordiging en financieel beheer van verstandelijk beperkte mensen. De tijd gaat snel, het lijkt nog maar zo kort geleden dat we in Zwammerdam op het terrein van Hooge Burch ons kantoor hadden. Het is inmiddels 4 jaar geleden dat we naar Alphen aan den Rijn zijn verhuisd.
Elk jaar maken we plannen met in het hoofd dat die plannen ons vooruit brengen naar waar we de stip hebben gezet. Zo ook voor 2023. Deze keer wil ik een stukje tekst uit de nieuwsbrief van 1 jaar geleden aanhalen. Aan de hand daarvan wil ik aangeven wat er is waargemaakt van één van de plannen van vorig jaar.
Uit de nieuwsbrief van voorjaar 2022:
“Daar waar in 2021 een grote stap is gezet door de overgang naar een andere CAO, zal in 2022 een volgende stap gezet worden in het proces om Mijn Geldkompas beter in de markt te zetten teneinde een kwalitatief goede dienstverlening te blijven aanbieden.
Er komt een uitbreiding van medewerkers binnen onze organisatie in de vorm van bewindvoerders; er komt een vacature voor administratief medewerker/assistent bewindvoerder.”
Veranderingen functies en verdeling werkzaamheden
Per 1 Mei 2022 zijn er 2 medewerkers als bewindvoerder werkzaam bij Mijn Geldkompas. Deze zijn via interne sollicitatie aangenomen vanuit de huidige assistent bewindvoerders / administratief medewerkers. Samen met de al in dienst zijnde medewerkers voor mentorschap en curatele zijn zij de dossiers curatele, mentorschap en bewind voor Mijn Geldkompas gaan beheren. Dat zijn er momenteel 529. We zien al enige tijd een toename in de aanmeldingen voor bewind, mentorschap of curatele en verwachten dat deze trend doorzet, vandaar deze ingevoerde verandering bij ons. De bewindvoerders zijn door de rechter benoemd nadat een verzoek daartoe is ingediend (door Mijn Geldkompas). Zij moeten namelijk aan de gestelde opleidings- en kwaliteitseisen voldoen.
Alle communicatie met cliënten die zelf ( kunnen) bellen, mailen of appen en die onder bewind zijn gesteld, gaat voortaan via de bewindvoerder. Voor cliënten die curatele of mentorschap hebben was de communicatie al direct met de curator/mentor van Mijn Geldkompas.
Naast de dossiers curatele, mentorschap en bewind beheert Mijn Geldkompas 547 dossiers inkomensbeheer. Deze dossiers kennen een opdrachtgever in de persoon van een curator of bewindvoerder of de cliënt zelf.
Er is inmiddels een nieuwe administratief medewerker werkzaam binnen Mijn Geldkompas. Haar naam is Hayat el Ousrouti. Vanaf deze plek nogmaals welkom in het team van Mijn Geldkompas!
Veranderingen verdeling werkzaamheden deel 2
Eind 2022 en in de eerste maanden van 2023 zijn de werkzaamheden van de ‘frontoffice’ afdeling aangepast. Een duidelijk voorbeeld daarvan is de aanname van de telefoon.
De frontoffice medewerkers zullen dit niet meer doen; dat gebeurt door de administratief medewerkers ( backoffice). De frontoffice heet voortaan “ondersteuner backoffice”. De cliënten die zelf bellen weten wie hun bewindvoerder, mentor of curator is. Zij kunnen rechtstreeks contact opnemen door het voor hun bekende mobiele nummer te bellen.
Het bellen van het vaste nummer van Mijn Geldkompas is voor alle andere klanten (inkomensbeheer) en begeleiding van zorginstellingen en andere instanties.
Vacature bestuurslid
Het bestuur van Mijn Geldkompas bestaat uit 5 personen. Deze bevlogen groep mensen heeft een connectie met de doelgroep verstandelijk beperkten en vindt het leuk en leerzaam om, samen met directeur en medewerkers, beleid uit te zetten voor de Stichting. Er zijn verschillende aandachtsgebieden in het bestuur die worden ingevuld met de expertise van betreffend bestuurslid. Door uittreden van 2 bestuursleden zijn vacatures ontstaan per 1 april 2023. Voor nu zoeken wij een persoon die ongeveer 5 x per jaar een bijdrage wil leveren tijdens de bestuursvergadering.
Reacties kunnen gestuurd worden ter attentie van de voorzitter van het bestuur dhr. Frans Kroon.
U kunt uw reactie sturen naar ondergetekende. Ik zal deze dan doorsturen. huib.van.vliet@mijngeldkompas.nl
Rekening & Verantwoording rechtbank
Een jaarlijks terugkerende klus voor de bewindvoerder/ curator. Mijn Geldkompas verzorgt 529 rekening & verantwoordingen dit jaar. Inmiddels heeft de rechtbank voor alle cliënten waarvan Mijn Geldkompas bewindvoerder/curator is, de mogelijkheid om zaken digitaal aan te leveren.
Wanneer u het pakket ‘inkomensbeheer’ afneemt bij Mijn Geldkompas moet u ook jaarlijks de rekening & verantwoording aanleveren bij de rechtbank. We weten dat de rechtbank volgens een vast format deze zaken wil ontvangen. We merken dat velen van u dat lastig vinden.
U kunt als bewindvoerder of curator Mijn Geldkompas verzoeken de Rekening en Verantwoording naar de Rechtbank voor u volledig te laten verzorgen. U controleert alleen en tekent. Hier worden wel extra kosten voor gerekend. (Zie tarieven 2023 op onze website) Wanneer u dat wenst, kunt u dit laten weten aan de bij u bekende contactpersoon bij Mijn Geldkompas.
Belastingaangifte inkomensbeheer cliënten over 2022
Elk voorjaar dient ook de aangifte inkomstenbelasting verzorgd te worden. Wellicht heeft u een machtigingsverzoek van onze kant gekregen voor het invullen van de inkomstenbelastingen. Het is elk jaar een hele klus; met de machtigingen verwachten we een efficiency slag te kunnen maken. Mocht u nog zaken willen aanleveren betreffende de inkomstenbelasting van uw kind/familielid/ betrokkene waarvoor u het pakket inkomensbeheer heeft afgesloten bij ons, dan zien wij dat graag z.s.m. tegemoet.
Contacten met
Naast dat we dit nodig vinden om goede samenwerking te behouden vinden we het ook leuk om informatie te geven over wat Mijn Geldkompas doet en kan doen voor cliënten op gebied van vertegenwoordiging en financieel beheer. Onze curatoren, mentoren en bewindvoerders zijn regelmatig te zien op de terreinen van Ipse de Bruggen. In 2022 ben ik op uitnodiging van een LCR van landgoed Hooge Burch ( de Kreek) aanwezig geweest bij een bijeenkomst. Naast uitleg over zaken die verband houden met ons werk heb ik ook gemerkt dat er vragen zijn en ook opmerkingen over de invulling van ons werk. Ik heb het erg leuk en goed gevonden hier iets over te kunnen vertellen. Inmiddels is er een uitnodiging gekomen voor een volgende bijeenkomst met wettelijk vertegenwoordigers/ouders/familie. Mijn Geldkompas kan een goede partij zijn voor het overnemen van bewind, mentorschap of curatele wanneer de bestaande vertegenwoordiger op leeftijd komt, en niemand in de familie heeft die dit kan of wil doen.
We zijn ook wel aanwezig bij teambijeenkomsten van woonlocaties. Het blijkt dan dat informatie geven over bijvoorbeeld het doen van uitgaven via de webkas helderheid geeft aan begeleiding. Mijn Geldkompas regelt veel zaken die de begeleiding niet meer hoeft te doen. Meer tijd om zorg te leveren is dan beschikbaar.
Website Mijn Geldkompas
Ik wil u nogmaals attent maken op onze website. We willen deze meer en meer gebruiken voor cliënten en/of bewindvoerders/curatoren, bijvoorbeeld om bij ‘Mijn OnView’ te kunnen inloggen. U kunt dan in uw eigen ‘mijn OnView’ omgeving altijd de zaken inzien betreffende de cliënt waar u bewindvoerder /curator van bent.
U kunt ons bereiken via administratie@mijngeldkompas.nl en u kunt op de website meer lezen over ons en daar ook een reactie geven of vraag stellen. De nieuwsbrief is ook terug te lezen op www.mijngeldkompas.nl
Tot de volgende nieuwsbrief,
Namens medewerkers en bestuur van Mijn Geldkompas,
Hartelijke groet,
Huib van Vliet
Directeur